Projekt Razem w dorosłość - Stolarz

Praktyki zawodowe - Czerwiec 2013

Podczas praktyk zawodowych uczniowie poznawali zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa  produkującego różnego rodzaju meble. Pod  życzliwym okiem jednego z właścicieli Pana Zenona Mazalewskiego oraz innych pracowników, zapoznali się z warunkami i zasadami pracy na poszczególnych stanowiskach – od wstępnego wycinania płyt do końcowego montażu, pakowania i załadunku gotowych wyrobów.

W czasie praktyk uczestnicy m. in.:
-pomagali stolarzowi wycinającemu odpowiednie elementy z płyt wielkoformatowych oraz płyt pilśniowych.
-pracowali na stanowisku pracy wiertarek wrzecionowatych służących do wiercenia wielu otworów naraz.
-zapoznali się z zasadami pracy na stanowisku okleinowania krawędzi płyt. Poznali zasady odbierania oklejonych elementów, ich obróbki końcowej ostrym nożykiem oraz papierem ściernym i odpowiedniego układania na europalecie.
-uczestniczyli w pracach nad  drzwiami do szaf przesuwnych. Uczyli się dobierać elementy aluminiowe drzwi (uchwyty, ramki, suwnice), klejenia luster, montowania wszystkich elementów drzwi w jedną całość, montowania kółek jezdnych.

Najwięcej jednak czasu uczniowie przepracowali na stanowiskach montażu końcowego mebli. Poznali w praktyce zasady działania różnych narzędzi i elektronarzędzi jak wiertarka, wkrętarka akumulatorowa, zszywacz pneumatyczny, wyrzynarka, klucze imbusowe. Nauczyli się stosować i montować różnego rodzaju wkręty, śruby montażowe imbusowe, śruby mimośrodowe. Na tym stanowisku montowali proste meble jak półki, szafki, biurka stoliki, szafki kuchenne. Montowali elementy wewnętrzne jak ociekacze, metalowe elementy ruchome („cargo”), nóżki i podstawki. Montowali różnego rodzaju zawiasy, okucia, rączki i inne elementy niedrewniane. Uczyli się dobierać odpowiednie narzędzia akcesoria  montażowe, dobrać i montować odpowiednie kołki drewniane, prawidłowo używać klej stolarski.

Zajmowali się również obróbką końcową różnych, drobnych elementów drewnianych jak ramki do uli, ramy ogrodowe, krawędzie okrągłe elementów za pomocą szlifierki taśmowej. Zdobytą wiedzę wykorzystali do własnoręcznego wykonania stołka z płyty wiórowej, który zabrali do domów. Z wypowiedzi uczestników wynika, że są bardzo zadowoleni z praktyk o czym świadczą ich wypowiedzi.

Dariusz Niedźwiedzki

 



Uczestnicy praktyk pod przychylnym okiem szefów firmy: panów Zenona Mazalewskiego i Stanisława Ejsmonta zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu stolarstwa, budowy mebli  i różnych akcesoriów meblowych. Montują okucia, zawiasy, uczą się je regulować; kleją szuflady; wkręcają uchwyty drzwiowe. Poznają zasady obróbki poszczególnych elementów mebli, produkcji drzwi do szaf przesuwnych, montażu w nich luster. Z praktycznej strony poznają zasady działania pił do cięcia wzdłużnego i poprzecznego, wiertarek wielofunkcyjnych, maszyn do oklejania krawędzi prostych, krawędzi zakrzywionych.

Pracownicy stolarni bardzo chętnie korzystają z pomocy praktykantów, zaznajamiają ich z zasadami pracy na poszczególnych stanowiskach, tłumaczą, podpowiadają, udzielają praktycznych wskazówek oraz pomocy.

Z wypowiedzi uczestników praktyk można wywnioskować, że bardzo im się podoba ten rodzaj praktyk, nie ma nudy, praktycznie uczą się  konkretnych rzeczy potrzebnych w ich dalszym życiu. Wszyscy twierdzą, że w przyszłości chcieliby pracować w tego rodzaju firmie.

Dariusz Niedźwiedzki

 


 

Od września 2012 roku uczniowie Szkoły Przysposabiającej do Pracy rozpoczęli praktyki w zawodzie stolarz. Na pierwszych zajęciach zapoznali się przepisami bhp i ppoż. obowiązującymi w stolarni oraz z procesem technologicznym powstawania mebli we zakładzie.

Podczas zajęć praktycznych uczniowie nabywają wiadomości, a przede wszystkim umiejętności praktyczne z zakresu konstrukcji, budowy i montażu mebli (kuchennych, pokojowych, biurowych, meblościanek itp.). Poznają również narzędzia, urządzenia i obrabiarki wykorzystywane podczas produkcji. Uczniowie nabyli już umiejętności samodzielnej pracy na szlifierce taśmowej przy szlifowaniu małych elementów, wierceniu na wiertarce stołowej i wielowrzecionowej, posługiwania się pistoletem pneumatycznym (zszywaczem tapicerskim) do łączenia elementów ze sobą (typu płyta wiórowa z płytą pilśniową, elementy drewniane z elementami drewnianymi. Nabywają też umiejętności montowania okuć w elementach meblowych (zawiasy puszkowe, uchwyty), sklejają szuflady (nanoszą klej na elementach, wbijają kołki, montują szuflady w całość. Dbają o dokładność i estetykę wykonywanych prac.

Uczniowie na zajęciach praktycznych pracują w większości w charakterze pomocników pracowników. Pracownicy wprowadzają uczniów w nowe umiejętności i operacje technologiczne, przydzielają do stanowisk pracy, wyjaśniają, podpowiadają i udzielają pomocy oraz wskazówek. W ostatnim czasie zdarzyło się, że są przydzielani do samodzielnych stanowisk i pracują samodzielnie (przy montażu ramek do uli, montażu okuć w elementach meblowych czy szuflad). Sprawia im to wiele radości a jednocześnie mobilizuje do odpowiedzialności za wykonywaną pracę oraz samokontroli. To powoduje też, że nabierają pewności w tym co wykonują, czują się dowartościowani i staną się najprawdopodobniej wartościowymi pracownikami w przyszłości.

Z obserwacji i rozmowy uczestnikami praktyk wynika, że chętnie uczestniczą w tego typie zajęciach praktycznych, a wręcz dopytują się kiedy będą następne. Chętnie nabywają umiejętności praktyczne, które na pewno wykorzystają na użytek własny i innych podejmując w przyszłości pracę.

Edward Kisielewski