Strona głównaDziałalnośćHistoriaDogoterapia

Dogoterapia to jedna z form animaloterapii wykorzystująca psy. Głównie działanie tego rodzaju terapii kontaktowej polega na nawiązaniu psychicznej więzi ze zwierzęciem, co przyspiesza leczenie lub ułatwia przejście choroby.

Popularność dogoterapii z całą pewnością zawdzięczać można jej prostocie a zarazem szybkości i skali osiąganych efektów. Kontakt z psem, umożliwia głęboki relaks co poprawia samopoczucie chorego a to z kolei motywuje do podjęcia walki z chorobą. Pies, który nie ocenia, nie przygląda się pogardliwie, niczego nie wymaga i jest ogromnie cierpliwy stymuluje chorego do zwiększenia wysiłku fizycznego podczas ćwiczeń, wydłużenia jego czasu co owocuje potem w poprawie stanu niepełnosprawnego.

Ćwiczenia z zastosowaniem psów można podzielić na trzy grupy:

  1. Ćwiczenia przeznaczone do pogłębienia więzi psychicznej i rozwoju dzieci niepełnosprawnych, upośledzonych umysłowo lub mających inne zaburzenia psychiczne,
  2. Ćwiczenia fizyczne z udziałem zwierząt - przeznaczone dla upośledzonych ruchowo,
  3. Czynności, które mają na celu: socjalizację i uwrażliwienie, naukę postępowania ze zwierzęciem, przynoszenia radości poprzez pokazywanie sztuczek, ... i każde inne mogące w jakikolwiek sposób przyczynić się do poprawy zdrowia chorego.


Zajęcia polegają głównie na: głaskaniu, przytulaniu, czesaniu, dotykaniu różnych części ciała zwierzęcia, zabawach z psem, karmieniu psa, pokazywaniu części ciała psa i nazywanie ich, rozmawianiu z psem, wołaniu psa do siebie, prowadzeniu psa na smyczy.

Od października 2002 roku naszych uczniów odwiedza czworonożny gość - pies.

Początkowo był to pies rasy labrador retriever o imieniu Ali

Dogoterapia_1

Później był to pies rasy owczarek niemiecki o imieniu Asti

Dogoterapia_2

Obecnie dzieci bawią się i uczą razem z nowym, czworonożnym przyjacielem - psem rasy labrador retriever o imieniu Leon oraz suczką rasy golden retriever o imieniu Haga

Pies Leon_1  Pies Leon_2  Pies Leon_3  Pies Leon_6  Pies Leon_4  Pies Leon_5

PRZYJAŹŃ JEST BEZINTERESOWNA

Przyjaźń jest bezinteresowna, daje poczucie bezpieczeństwa i otuchy. Taką przyjaźń, która wyraża się w szczerym oddaniu i nie ocenia, a  pragnie w zamian jedynie trochę czułości, pieszczoty, karmy i zabawy oferuje ludziom pies. Takim psem jest mój Leon – czekoladowy labrador. Jego umiejętności i zalety sprawiają, że jest najlepszym towarzyszem zabaw i motorem napędowym do wszelkiej aktywności dla dzieci, z którymi pracuję.

Podstawowy cel, jaki zawsze stawiam sobie na zajęciach z psem, to sprawienie dziecku przyjemności i radości poprzez sam kontakt ze zwierzęciem. Dzieci szybko akceptują obecność psa, czują się przy nim bezpiecznie, zwierzę staje się kluczem w nawiązaniu z nimi kontaktu. Dziecko podczas zabawy z psem zapomina o swoich problemach, ułomnościach, odpręża się, otwiera na nowe doznania i bodźce, przełamuje swoje lęki, staje się bardziej twórcze, śmiałe i ufne. A później – wyzwala się w nim dodatkowa motywacja do działania, która właściwie ukierunkowana i wykorzystana do wykonywania określonych ćwiczeń  stymuluje poprawę jego stanu zdrowia (fizycznego, poznawczego, emocjonalnego).

Działania terapeutyczne z psem i ich efekty są różne w zależności od dysfunkcji, jaką ma dziecko. Na zajęciach z psem dziecko ma możliwość rozwijać swoją ogólną sprawność ruchową, percepcję wzrokową i słuchową, umiejętności naśladownictwa, rozumienie mowy, mowę czynną. Oprócz tego, rozwija umiejętności społeczne i współpracy, a nade wszystko – buduje poczucie własnej wartości, bo czas spędzony z psem to zawsze gwarancja osiągnięcia sukcesu.

Dzieci, z którymi pracuję,  żywo reagują na Leona. Niejedno już przeszło drogę  krzyku i płaczu na sam jego widok, a teraz wyciąga rączki, by go nakarmić, pobawić się, pogłaskać. Zamiast płakać, cieszy się, kiedy pies spełnia jego polecenia i liże rękę. Nie potrzebuje budzika, by wstać do szkoły w dniu, w którym są z nim zajęcia. I zbiera kości z obiadu, mówiąc, że „to dla Pana Leona”.

A Leon? On nigdy nie ma dość …

Opracował: Marcin Nowacki